Lentämisestä

Teksti: Mika Haulo

Viime vuosituhannen puolella insuliinia käyttävillä diabeetikoilla ei ollut juuri mitään mahdollisuuksia ryhtyä lentäjiksi. Jos lentäjä sairastui insuliinihoitoiseen diabetekseen, merkitsi se lentämisen loppumista. Sekä hoitovälineteknologian että insuliinivalmisteiden kehittyminen on kuitenkin saanut aikaan sen, että tätä yleistä kieltoa on alettu joissakin maissa purkaa.

Diabetes, obesity and metabolism -lehdessä vuonna 2021 julkaistu artikkeli perehtyy tähän aiheeseen ja käy läpi lentämiskiellon asettamisen syitä ja historiaa, lentämisen vaikutusta verensokeriin, lentokieltojen purkamisen nykytilaa ja eri maiden asettamia erityisvaatimuksia diabetesta sairastaville lentäjille.

Artikkelin mukaan täyskieltojen purkaminen alkoi vuosituhannen taitteen molemmin puolin Yhdysvaltojen ja Kanadan johdolla. Nykyään näiden kahden lisäksi Israel, Irlanti, Itävalta ja Uusi-Seelanti sallivat joko yksityislentäjän tai ammattilentäjän lentolupakirjan myöntämisen insuliinia käyttävälle diabeetikolle.

On täysin ymmärrettävää, että viranomaiset asettavat lentäjien terveydelle reunaehtoja. Yksityiskohdat vaihtelevat maittain, mutta yleisesti ottaen diabetesta sairastavalta lentäjältä vaaditaan riittävän tarkkaa verensokerin seurantaa ennen lentoa, sen aikana ja ennen laskeutumista sekä viranomaisten määrittelemien toimenpiteiden noudattamista, jos verensokeri nousee tai laskee viranomaisten määrittämien raja-arvojen ulkopuolelle. Pidemmällä aikavälillä vaaditaan HbA1c:n ja mahdollisten lisäsairauksien tarkkailua.

On täysin ymmärrettävää, että ilmailuviranomaiset asettavat tiettyjä perusehtoja lentäjien terveydelle. Niiden tarkoitus on taata lentämisen turvallisuus. Lentäjän hypo- ja ja hyperglykemia voivat vaarantaa matkustajien turvallisuuden. Myös perusterveiltä lentäjiltä vaaditaan ehdotonta päihteettömyyttä lentoa edeltäviltä päiviltä, ja heidän pitää raportoida, jos heille tulee univajetta. Näiden asioiden pitää olla kunnossa myös diabetesta sairastavilla lentäjillä.

Mutta kun katsotaan asiaa hieman toisesta näkökulmasta, myös autolla ajaessa voi ajokyvyn menettäminen aiheuttaa vaaran sekä kuskille itselleen että sivullisille, mutta tässä liikennemuodossa insuliinihoitoinen diabetes ei aseta poikkeuksellisen yksityiskohtaisia lisävaatimuksia ajokortin saamiselle.

Artikkelissa kerrotaan, että kahden eri seurantatutkimuksen perusteella ja tuhansien lentotuntien jälkeen lentäjien insuliinihoitoinen diabetes ei aiheuttanut yhtäkään vaaratilannetta. Ja näiden tutkimusten jälkeen hoitovälineet ovat kehittyneet entisestään. Vieläkö on tarvetta estää yksityisen lentolupakirjan saaminen tyypin 1 diabetesta sairastavalta?

 


Aiemmat artikkelit: