Teksti: verkkotoimittaja Pirita Salomaa, Diabetesliitto
Useimmille lienee tuttu hokema, että iäkkäät ihmiset eivät käytä nettiä. Väite on osin totta, mutta koko ikäluokkaan sitä ei voi yleistää.
Kypsään ikään ehtinyt järjestömme on ketterä verkossa, ja samaa voi sanoa jäsenistöstämme: esimerkiksi enemmistö verkkokurssilaisistamme on 60 täyttäneitä, onpa joukossa kahdeksankymppisiäkin.
Diabetesliiton diabetes.fi-verkkosivuilla pyörivä D-opisto, www.diabetes.fi/d-opisto, on parissa vuodessa hioutunut halutuksi kurssiympäristöksi. Tyyppi 2 tutuksi -verkkokursseille on riittänyt tulijoita, ja kurssilaisten antama palaute on ollut innostunutta. Eikä ihme: harvassa muussa paikassa on tänä päivänä mahdollisuus saada vastauksia diabetekseen, ravitsemukseen ja liikuntaan liittyviin kysymyksiin lähes reaaliajassa.
Jos netin epäillään jättävän ikäihmiset paitsioon, verkon suurkuluttajien eli nuorten taas luullaan välttelevän diabetesaiheita. Niin ei välttämättä tarvitse olla. Inspis-sivustomme osoitteessa www.diabetes.fi/inspis on nuorten diabeetikoiden pääosin itse tuottama – ja jatkuvasti päivittyvän sivuston lukijakunta on nimenomaan nuoria.
Useimmat Inspiksen jutut ovat hyvää luettavaa myös nuorten diabeetikoiden vanhemmille. Heitä varten Diabetesliitto tarjoaa myös ihan oman verkkofoorumin: Vanhempien kesken -sivusto osoitteessa www.diabetes.fi/d-ekstra on syksystä 2014 käynnissä ollut kokeilu, jolla testaamme jäsenistömme kiinnostusta vain jäsenille suunnattuja verkkopalveluja kohtaan.
Tammikuusta saakka myös Diabetes-lehti on ilmestynyt verkossa: diabeteslehti.diabetes.fi. Se on suunnattu kaikenikäisille tiedonjanoisille ihmisille, jotka lukevat lehdetkin mielellään netissä – läppäristä, tabletista tai vaikka kännykästä. Ilmainen lukuoikeus on kaikilla Diabetes-lehden jäsentilaajilla. Verkkolehdestä löytyy uutta luettavaa viikoittain.
Facebook on muutakin kuin tykkäämistä
Omat verkkosivut ovat Diabetesliitolle arvokas kanava, mutta ihmisten tavoittaminen ja kuuleminen verkossa vaatii aktiivista läsnäoloa siellä, missä yleisömme liikkuvat.
Facebook avaa väyliä vuorovaikutukselle. Nostamme siellä esiin aiheita, jotka koskettavat diabeetikoiden ja läheisten arkea. Viesteihimme saamamme kommentit auttavat meitä seuraamaan, mikä puhuttaa meille tärkeitä ihmisiä juuri nyt. Sama rooli on perinteisellä keskustelufoorumillamme Kohtauspaikalla, keskustelu.diabetes.fi.
Diabetesliitolla on Facebookissa kolme sivua: www.facebook.com/diabetesliitto , …/diabeteslehti ja …/inspis. Kun naputtelet nettiselaimeen jonkin näistä osoitteista, voit katsoa, millaisista asioista Facebookissa viestimme ja keskustelemme.
Jos olet Facebookin käyttäjä, mutta et vielä ole tykännyt meistä, peukuta nyt itsesi mukaan lähes kolmen tuhannen tykkääjämme joukkoon.
Tweet! Piipityksestä konsertiksi
Viestimme ja otamme kantaa ajankohtaisiin aiheisiin myös mikroblogipalvelu Twitterissä, jossa liiton tunnus on @diabetesliitto. Monet liiton henkilökuntaankin kuuluvat twiittaavat, toiminnanjohtaja Janne Juvakan Twitter-tilin löydät tunnuksella @JJuvakka.
Pyrimme käyttämään diabetes-aiheisissa viesteissä hashtagia eli ”häsää” #diabetesfi. Jos käytät Twitteriä, ja viestit diabeteksesta, liitä sinäkin #diabetesfi viesteihisi.
Twitter ei ole vain sosiaaliseen median käyttäjien suljettu kanava. Voit seurata Twitter-viestintäämme osoitteessa www.twitter.com/diabetesliitto.
Viime vuoden lopulta lähtien Diabetesliitto on löytynyt myös kuvien jakopalvelu Instagramista. Sinne päivitämme kuvia ja tunnelmia tunnuksella @suomendiabetesliitto. Instagramin, samoin kuin Twitterin, seuraaminen on netissä mahdollista ilman omaa tunnusta. Kirjoita osoitteeksi www.instagram.com/suomendiabetesliitto.
Myös @inspislehti on Instragramissa, www.instagram.com/inspislehti.
Uutta kohti: verkkopalvelu-uudistus kiikarissa
Diabetes.fi-verkkosivuillamme on noin 130 000 kävijää kuukaudessa. Viisi vuotta sitten uudistettu sivusto on tulossa elinkaarensa päähän: uudet päätelaitteet, käyttäjien odotukset ja koko verkkoympäristön murros haastavat myös meidät uudistumaan.
Yksi juhlavuotemme hankkeista on verkkopalvelu-uudistuksen käynnistäminen. Kuulemme sen edetessä myös teitä eli jäseniämme ja verkkopalveluidemme aktiivisia käyttäjiä.