Unesta terveyttä ja hyvinvointia

Hyvä uni on hyvinvoinnin keskeinen tukipilari. Se on nostettu korkeaan arvoon perinteisten terveyden taustatekijöiden, kuten liikunnan ja ravinnon, rinnalle. Uni kiinnostaa: Google-haku tuottaa sanalla uni 628 000 000 tulosta, kun esimerkiksi liikunta-sanalla vastaava luku on 17 700 000. 

Kaikille uni ei ole helppo ja iloinen asia. Suomalaisista aikuisista kolmannes kärsii vähintään ajoittaisesta unettomuudesta. Joka neljäs aikuinen nukkuu mielestään liian vähän. Univaikeudet tunnistetaan yhä yleisemmiksi, ja unettomuudesta on tullut hyvin tavallinen vaiva. 

Huonosti nukutulla yöllä on haittavaikutuksensa. Keskittymiskyky huononee, huomiokyky kaventuu, muistaminen vaikeutuu ja reaktionopeudet hidastuvat. Nämä altistavat virheille ja tapaturmille ja ovat riski myös työturvallisuudelle. 

Ikä altistaa huonon unen haittavaikutuksille. Huomaan itsekin, että huonosti nukuttu yö saa aikaan lähes krapulan luonteisia oireita ilman, että olisin nauttinut lainkaan alkoholia. Nuorena jaksoin vähemmillä unilla, eikä muutama alkoholiannoskaan unta haitannut.  

Moni meistä paikkaa kevyiksi ja katkonaisiksi jääviä yöunia ottamalla päivätorkut. Lyhyet päiväunet palauttavat vireystilaa, mutta liian pitkät päiväunet vaikeuttavat hyvien yöunien saamista, jolloin unettomuuden kierre jatkuu. Liian pitkien päivätorkkujen ratkaisuksi stressitohtorina tunnettu lääkäri Pertti Pakarinen tarjosi aikanaan ns. avainunia. Ne toimivat monilla yhä. Avaimet siis käteen, ja kun ne putoavat kovalle alustalle, on aika herätä. 

Uni on myös herkkä terveysmittari. Huonosti nukutut yöt tai liian niukat yöunet kasvattavat monien kansansairauksien riskiä. Tutkimukset osoittavat, että ylipainon riski kohoaa noin 25 prosenttia ja tyypin 2 diabeteksen riski 30–50 prosenttia. Unen puute altistaa myös sydänsairauksille ja masennukselle. Lisäksi liian vähät unet heikentävät kehon vastustuskykyä, jolloin tavallinen flunssakin iskee helpommin.                 

Unesta ja sen tärkeydestä terveydelle tulee yhä enemmän tietoa. Tiedon lisääntyminen voi joillakin kääntyä myös itseään vastaan. Suorituspaineet heikentävät unta. Uniongelmaiselle uni voi olla asia, joka ahdistaa. 

Kannattaa tehdä kaikkensa sen eteen, että onnistuisi suunnittelemaan elämänsä niin, että siihen sisältyy riittävä aika unelle. Niin unettomuuden kuin liikaunisuudenkin syyt kannattaa tunnistaa ja hoitaa asianmukaisesti. Nukkumiseen panostaminen on palkitseva terveysteko omalle terveydelle ja hyvinvoinnille. 

Tässä numerossa tarjoamme tuhdin unitietopaketin. Lukuiloa ja hyvää unta kaikille.

Janne Juvakka
Diabetesliiton toiminnanjohtaja
janne.juvakka@diabetes.fi

 


Aikaisemmat pääkirjoitukset:

Janne Juvakka:

Jussi Nousiainen:

Janne Juvakka:

Laura Manninen: