Miten nukut, unilääkäri Henri Tuomilehto?

Teksti: Hanna Vilo

Miten valmistelet itsesi nukkumaan?

Elän hektistä elämää, johon kuuluu paljon potilaita ja matkoja. Niiden vastapainoksi noudatan terveellisiä elämäntapoja. Tykkään mailapeleistä, ja työpäivän jälkeen käyn yleensä kerran viikossa pelaamassa padelia tai Jenkeissä tutuksi tullutta pickleballia eli suolakurkkupalloa. Käyn myös kolme kertaa viikossa kuntosalilla ja pari kertaa lenkillä. Fyysinen väsymys auttaa nukkumaan hyvin. Päivällisen syön vasta puoliyhdeksältä illalla. Herättelen sillä tavalla väsymystä oikeaan aikaan, ja yleensä olen valmis kymmenen aikoihin kömpimään pehkuihin.

Mitä teet, kun uni ei tule silmään?

Unilääkärinäkään en ole teflonpintainen, joten välillä tulee tietysti öitä, jolloin nukahtaminen kestää tai herään keskellä yötä. Yleensä taustalla on se, että hektisen päivän jälkeen käyn ylikierroksilla. Silloin tykkään lukea jotakin rentouttavaa. Pidän sekä kotimaisista että ulkomaisista dekkareista. Niiden avulla tiedän, että nukahdan aina ennemmin tai myöhemmin. Ammattikirjallisuutta en koskaan lue sängyssä.

Valvotko koskaan aamuyöhön asti?

Totta kai välillä tulee tilanteita, joissa tulee valvottua myöhään yöhön, kuten kaverien syntymäpäiväjuhlia, väitöskirjajuhlia tai pitkiä matkoja. Kun pääasiassa huollan unta hyvin, voin silloin tällöin tehdä epäterveellisiä valintoja. Harkitsen kuitenkin aika tarkkaan, milloin olen valmis nipistämään yöunistani. Tiedän, miten tärkeää riittävä nukkuminen terveyden kannalta on, enkä sen takia halua siitä kovin usein luopua. Terveellisten elämäntapojen noudattaminen ei ole minusta ollenkaan tylsää vaan äärimmäisen mukavaa, koska palkintona on energinen olo.

Juttuun on haastateltu unilääkäri Henri Tuomilehtoa Coronaria Uniklinikalta.