Sinistä ranteeseen

2132
Kimi Hohenthal, Katri Frigård ja Anssi Mykkänen laittavat sinistä ranteeseen Maailman diabetespäivänä 14.11. Kuva: Milla Friman

Teksti: Pirkko Tuominen

Neljättä kertaa toteutettava #siniranne -kampanja huipentuu Maailman diabetespäivänä. Kampanjan tavoitteena on levittää diabetestietoutta positiivisessa hengessä ja saada mukaan ennätysmäärä osallistujia. Laita sinäkin sinistä ranteeseen!

Diabetesliiton nuorisotoimikunnan käynnistämän kampanjan idea on yksinkertainen: laita ranteeseesi jotakin sinistä, ota siniranteestasi kuva ja jaa se Facebookissa, Instagramissa tai muualla sosiaalisessa mediassa hashtagilla #siniranne.

Tapahtuma huipentuu Maailman diabetespäivänä 14.11., mutta kuvia voi jakaa jo ennen päätapahtumaa.

Osallistua voi kuka tahansa ja ranteeseensa voi laittaa mitä tahansa sinistä: virkattua, neulottua, helmistä pujoteltua, piirrettyä, värjättyä, ommeltua, itse tehtyä, lainattua, tuunattua, ostettua.

– Persoonallisia, oivaltavia ja hauskoja #siniranne-kuvia jaettiin some-kanavissa viime vuonna yhteensä yli 315. Lisäksi moni kantoi ranteessaan sinistä Maailman diabetespäivänä, vaikkei jakanutkaan kuvia somessa, Meri Öhman nuorisotoimikunnasta kertoo.

Osallistujien määrä on noussut vuosi vuodelta. Tänä vuonna on tavoitteena saada mukaan ennätysmäärä sinisiä ranteita. Osallistua voi, vaikkei itse olisi diabeetikko.

– Diabetes koskettaa monia, ja toivomme mukaan myös diabeetikoiden läheisiä, Öhman sanoo.

Lisää näkyvyyttä

Diabetesliiton nuorisotoimikunta käynnisti ensimmäisen #siniranne-kampanjansa vuonna 2014. Kampanjan tarkoituksena oli ja on levittää diabetestietoutta myönteisessä hengessä.

– Vaikka diabetes on ikävä seuralainen, sairaudesta voi ottaa ilon irti vaikka tällä tavalla. Kun laittaa ranteeseensa jotakin sinistä, joku voi kysyä, mikä tuo on. Silloin on hyvä tilaisuus kertoa diabeteksesta haluamallaan tavalla, nuorisotoimikunnan puheenjohtaja Katri Frigård vinkkaa.

Joka vuosi vietettävän Maailman Diabetespäivän tunnus on sininen ympyrä. Päivän tarkoitus on kiinnittää maailmanlaajuisesti huomiota diabetekseen.

– Maailman Diabetespäivä on monessa maassa iso juttu ja sitä juhlitaan näkyvästi. Esimerkiksi Sydneyssä oopperatalo valaistaan sinisin valoin. Haluamme lisätä päivän näkyvyyttä #siniranne-kampanjallamme myös Suomessa, Frigård sanoo.

Facebook-tapahtumassa järjestetään kampanjan tiimoilta pieniä kisoja, joista osa on diabetesaiheisia. Kaikkien osallistuneiden kesken arvotaan myös yllätyspalkintoja.

– Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi toivomme, että kampanjaan osallistuttaisiin tänä vuonna mahdollisimman monelta paikkakunnalta. Oman kotipaikkansa voi merkitä kuvaan hashtagilla, Frigård vinkkaa.


Nuorten ehdoilla

#Siniranne-kampanja on Diabetesliiton nuorisotoimikunnan näkyvintä toimintaa, mutta toimikunta suunnittelee muutakin mukavaa 13–17-vuotiaille diabeetikkonuorille yhdessä nuorisotoiminnasta vastaavan liiton järjestösuunnittelijan kanssa sekä tekee yhteistyötä Inspis-verkkojulkaisun kanssa.

– Kesäisin järjestämme nuorten viikonloppuleirin, jossa nuoret saavat yhteisen tekemisen ohella vertaistukea toisiltaan, puheenjohtaja Katri Frigård kertoo.

Moni nuori viihtyy leirillä niin hyvin, että haluaa tulla sinne uudestaan.

– Leirille ovat erittäin tervetulleita myös nuoret, jotka evät ole olleet aiemmin mukana tai jotka eivät tunne muita diabeetikkoja. Leirillä ei tarvitse pelätä, että jäisi yksin.

Tänä vuonna on suunnitelmissa myös lyhyempiä, päivän mittaisia tapahtumia.

– Kuulisimme mielellämme nuorilta, mitä he toivovat. Meille voi laittaa viestiä esimerkiksi Inspiksessä olevan palautelomakkeen kautta tai suoraan: katri.frigard(at)gmail.com, Frigård kannustaa.