Också kortvarig träning har god effekt på tarmfloran

264
Foto: Vesa-Matti Väärä

Av Mari Vehmanen

• En ny studie visar att redan några minuters intensivträning kan ge betydande hälsovinster vid typ 2-diabetes. Kort men intensiv träning påverkar tarmarnas mikrobiota och kan därför minska exempelvis risken för följdsjukdomar.

En ny studie vid Åbo universitet har goda nyheter för alla de med typ 2-diabetes som har svårt att hinna med fysisk aktivitet i vardagen. Den visar att redan några minuters regelbunden träning med maximal intensitet kan ha tydlig effekt på tarmfloran.

– Det har redan länge varit känt att fysisk aktivitet har positiva effekter, men man har utgått från att effekterna har med muskelaktivering att göra. Själv har jag redan länge varit intresserad av att titta på hur resten av kroppen påverkas av fysisk aktivitet, exempelvis levern, bukspottkörteln och tarmarna, säger Kumail Motiani, doktorand i klinisk fysiologi vid Åbo universitet.

Studien undersökte förhållandet mellan mikrobiota (mikroorganismer) i tarmen och insulinkänsligheten.

– Vi upptäckte att tarmbakterier i själva verket har ett samband med sockeromsättningen dels i tarmkanalen, dels i hela kroppen, säger han.

En halv minut åt gången

I studien deltog dels helt friska personer, dels 26 personer med typ 2‑diabetes. De delades upp i två grupper med olika träningsprogram.

Den första gruppen motionerade 40–60 minuter varannan dag med måttligt förhöjd puls, exempelvis på motionscykel. Den andra gruppen instruerades i högintensiv intervallträning varannan dag.

– Träningen är mycket kortvarig, bara cirka 30 sekunder per pass. Det kan vara vilken motionsform som helst: löpa, springa i trappor eller varför inte hoppa rep. A och O är att ta ut sig maximalt den korta stunden, säger Kumail Motiani.

Efter varje intensivträning vilar man några minuter. Träningspassen ska upprepas 4–6 gånger och det tar alltså bara ungefär tjugo minuter att köra hela programmet.

Efter två veckors träning undersöktes det vilka förändringar det hade skett i kroppen på deltagarna. Resultaten var frapperande.

– I båda grupperna uppvisade tarmfloran gynnsamma förändringar. Bland flera hundra mikroorganismer i tarmen undersökte vi några av de viktigaste grupperna.

De så kallade goda bakterierna hade förökat sig och de dåliga bakterierna hade minskat.

– De bakterier som är relaterade till övervikt hade minskat hos deltagarna. I tidigare studier har det kommit fram att bantning har likadan effekt. Det är just de här bakterierna som forskarna har antagit har en koppling till bland annat utveckling av typ 2-diabetes.

Intressant forskningsområde

Kumail Motiani säger att forskarna själva blev överraskade över att förändringarna var så tydliga redan efter två veckors träning. Också i forskarsamhället har resultaten väckt intresse. I höstas presenterades resultaten på EASD-mötet för diabetesforskare i Lissabon.

– Om det går att påverka tarmens mikrobiota, tarmfloran, så här snabbt med fysisk träning, hur ser då resultaten ut efter regelbunden träning under en lägre period? Det finns utan vidare all anledning att studera ämnet närmare.

Kumail Motiani framhåller att studien är mycket uppmuntrande för alla typ 2-diabetiker som våndas och försöker komma igång med träning. Kort men intensiv och regelbunden träning genererar alltså förändringar i kroppen även om det inte genast sker någon viktminskning.

– Om man är mycket passiv i vardagen, är det fullt förståeligt att målet att röra på sig flera timmar i veckan kan kännas nedslående. Förhoppningsvis kommer resultaten från vår studie att motivera människor att tänka att all träning är bra.

Han har en vision om att tekniken någon gång i framtiden ska göra det möjligt att lätt och enkelt följa upp tarmbakterierna och förändringar i dem hos alla människor.

– Exempelvis någon grafisk app för kontroll av tarmfloran kunde få folk att bli intresserade av träning och att gå in för andra bra livsstilsförändringar. Men redan de vetenskapliga resultat som vi har i dag visar att det är bra att röra på sig: vi har alla fördelar av att motionera regelbundet.